Egenferd Jotunheimen
Igjen var vi klare for tur og denne gangen var det med helt andre rammer
enn tidligere. Nå skulle vi planlegge en egenferd i grupper på 3-4. Temaet
skulle være nordisk ferdsel for egen utvikling i basis friluftsliv. Sentrale
element for egenferden var tema som leirliv, selvstendig orientering og
flytting av leir. Et krav for turen var å ha minst fire overnattinger ute. Sammen
med to andre klassekamerater planlagte vi en tur i Jotunheimen fra Turtagrø til
Tyinkrysset over fem dager. Det viste seg å bli en flott tur med mye læring. Vi
hadde varierende vær som ga oss muligheten til å utfordre oss litt på blant
annet orienteringen. I dette innlegget skal jeg gå nærmere inn på orientering i
fjellet.
| Foto: Privat |
Når det kommer til orientering er det et sammensatt emne som man aldri blir
helt utlært i. Samtidig kan utvikle seg og øke forståelsen for kunsten å
orientere. Fordi det er et bredt tema har jeg i dette innlegget valgt å ta for
meg holdepunkt, ledelinjer, fanglinjer og misvisning. Holdepunkter er
terrengformasjoner som vi kan kjenne igjen og som fungerer som referanser for
hvor vi er til enhver tid. Det kan også være hensiktsmessig å se for seg ved
hjelp av kartet hvordan terrenget foran oss «skal» se ut, og deretter avgjøre
om man er på riktig plass når man eventuelt kommer dit. Fordelen med å se for
seg fremover i terrenget er at man før mer flyt i forflytningen uten å måtte
orientere for hver hundre meter og sjekke enhver detalj. Samtidig som man ser
så bruker man også andre sanser. Det kan eksempelvis være for å vite hvilken
retning man går i, om det går opp eller ned, hvor langt har man gått, hvor
lenge har man gått, hvor blåser vinden fra. Informasjonen sammenstilles og
brukes til å trekke noen konklusjoner om hvor man er (Horgen, 2010) . På turen vår i
Jotunheimen var det tidvis dårlig sikt med whiteout. Det stilte krav til at vi
blant annet anslo hvor mange høydemetre vi tok, for å avgjøre hvor vi var. Vi
var også veldig opptatt av hvor lang tid vi brukte og hvor langt vi forflyttet
oss. Men da fulgte vi som regel en ledelinje som vi hadde ved hjelp av
kompasskurs.
| Foto: Privat |
Ledelinjer trenger ikke å være en kompasskurs. I terrenget finnes det mange
ulike naturlige ledelinjer. Dette er en terrengformasjon som man kan følge for
å holde en kurs. Dette kan for eksempel være vann, daler eller
fjellformasjoner. En kan også følge menneskeskapte ledelinjer som veier og kraftlinjer.
De nevnte ledelinjene er relativt enkle å følge, en annen form for ledelinjer
som er litt mer utfordrende er høydekurver. Ved hjelp av de kan man holde
høyden fra et kjent sted og gå til neste sikre holdepunkt. De samme
terrengformasjonene som vi bruker som ledelinjer kan også brukes som
fanglinjer. De fungerer som oppfang for oss om man har et mål og kan ha en
fanglinje bak dette målet som sier oss at vi har gått for langt. Dette kan for
eksempel være en markant stigning bak en hytte (Horgen, 2010) .
Når det kommer til misvisning er det i følge Monsen (2005) det folkelige
begrepet og heter egentlig deklinasjon. Han forklarer at dette er forskjellen i
grader mellom magnetisk nord og sant nord. Retningen mot den geografiske
Nordpolen er det sanne nord. Mens hvor nålen faktisk peker kan defineres som
det magnetiske nord. Punktet for den magnetiske nordpolen beveger seg sakte
innenfor en sirkel med cirka femten mils radius. I Norge kan misvisningen være
opptil 12 grader i Øst-Finnmark og seks på Vestlandet. Men folk flest vil ikke
oppleve vanskeligheter på grunn av misvisningen.
Dette innlegget har vært innpå noen deler av orienteringen og kan være til
hjelp for veivalg i fjellet. Samtidig er
det mye å sette seg inn i og for videre lesning kan peiling, krysspeiling,
kompasskurs, tidsbruk og hindringer nevnes.
Bibliografi
Horgen, A. (2010). Friluftslivsveiledning
vinterstid. Kristiansand: Høyskoleforlaget.
Monsen,
L. (2005). Villmarksboka. Oslo: Lars Monsen Outdoors.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar