Veiledertur
![]() |
| Foto: Are Moniz Wergeland |
En ny
ekskursjon stod for tur og denne gangen var det studentene på B3 friluftsliv skulle
være veileder for studentene på B2 friluftsliv, B1 valgfag friluftsliv og
Outdoor Education and Nordic FL. Vi fikk blant annet i oppgave å planlegge en
tur der innhold samsvarte med de egenferdighetene vi har innen et
friluftslivstema. Gruppen vår bestod av åtte medlemmer der to av oss gikk i B3.
Vi hadde stort fokus på trivsel i naturen gjennom blant annet bålfyring,
matlaging og sosiale aktiviteter. Turplanen måtte også gjennom en endring fordi
ene deltageren gikk på krykker. Det løste vi med å padle deler av turen, og
plassere en fast leir i nærheten av skogsvei. Han ble kjørt store deler av
veien fra stranden der vi padlet til.
For å
kunne veilede en tur på en god måte er det svært mange faktorer som må ligge
til grunn. Friluftslivet i undervisningssammenheng inneholder svært mange variabler
og det stiller krav til blant annet varierte kompetanser, ferdigheter og
egenskaper. Vikene, Vereide og Hallandvik
(2016) skriver at en i friluftslivskonteksten møter skiftende vær-og
temperaturforhold, og ledelsen varer ofte lenger enn ledelse i klasserom. Priest og Gass (2005) har laget en modell for å gi en oversikt over
hva som kreves. Modellen kaller de «the effective outdoor leadership wall».
![]() |
| (Priest y Gass ,2005) |
Tekniske
ferdigheter: kompetansen i den aktuelle aktiviteten som ledes i. Det kan for
eksempel si å kunne klatre eller padle på et visst nivå. De veilederne som har
et høyere nivå enn gruppen har vist seg å ha lettere for å ha kontroll under de
aktuelle aktivitetene. For oss var dette kanskje spesielt aktuelt da vi padlet
som første og siste del av turen.
Sikkerhetsferdigheter:
er den kompetansen som kreves for å kunne nyte friluftlivsaktiviteter på en
sikker og trygg måte. Det inkluderer navigering, tolkning av været,
førstehjelp, respons på ulykker, søk og redning og sikkerhet i vann. På vår tur
hadde vi eksempelvis kompetanse i redning ved velt i kano.
Miljøferdigheter:
er kompetansen som kreves for å kunne nyte naturen uten å gjøre skade på den.
Praktisere sporløs ferdsel og gå foran som godt eksempel. Dette hadde vi stort
fokus på underveis og når vi forlot leir.
Organiseringsferdigheter:
går ut på at veilederen klarer å planlegge, forberede, gjennomføre og evaluere
erfaringer for den den aktuelle gruppen. En veileder må eksempelvis kunne
håndtere risiko, arrangere transport, koordinere gruppemåltider, lage timeplan,
velge ruter, ta ansvar for utstyr.
Instruksjonsferdigheter:
kompetansen som kreves for å kunne lære vekk tekniske ferdigheter relatert til
aktiviteten, miljøet og sikkerheten. Dette kan eksempelvis være å lære vekk å
stå på ski med en progresjon.
Tilretteleggingsferdighet
(facilitation skill): kompetanse som legger grunnlag for god gruppedynamikk,
gir deltagerne mulighet til å gjennomføre oppgaver samtidig som de utvikler
gode mellommenneskelige forhold. Veiledere må for eksempel ofte løse
konflikter, kommunisere effektivt og gro personlig pålitelighet. I tillegg til
å legge til rette for refleksjon rundt friluftlivserfaringer for å gi optimal
læring (Priest &
Gass, 2005) .
På denne
turen fikk vi prøvd oss som veiledere i realistiske og autentiske
erfaringssituasjoner. Det ga oss kanskje det tydeligste bildet så langt i
studiet på litt av hva som kreves fra en friluftlivsveileder. Dette bildet kan
i utgangspunktet oppleves ganske skurrete, men ved hjelp den redegjorte
modellen kan det være enklere å få en oversikt. Takk for en givende og lærerik
tur!
Referanser
Priest, S., & Gass, M. A. (2005). Effective
Leadership in Adventure Programming. Human Kinetics.
Vikene, O. L.,
Vereide, V., & Hallandvik, L. (2016). Ledelse og læring i friluftsliv. I
A. Horgen, M. L. Fasting, T. Lundhaug, L. I. Magnussen, & Ø. Ketil, Ute!
(ss. 107-125). Bergen: Fagbokforlaget.
Priest y
Gass.
Bilde] (2012). Hentet fra http://www.efdeportes.com/efd164/el-impacto-de-las-actividades-fisicas-en-el-medio-natural-01.jpg


Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar