mandag 7. november 2016

Klatretur til Frankrike


Det var tid for siste ekskursjonen for studiet. Og det hele skulle avsluttes med stil, før eksamen og bachelorskriving står for tur. Denne gangen var det ingen ringere enn Frankrike som skulle besøkes, og klatreundervisning var ett av hovedelementene under turen. På den halvannen uken vi var sørpå rakk vi også å besøke et marked og besøke Europas dypeste kløft.  Noen av målene som var gitt før turen var «individuell oppfølging på egne mål med oppholdet i Frankrike» og «bli trygg på egen ferdighet ved klatring på topptau og led på borebolter». Klatreundervisningen ga også muligheter for å lære av hverandre og innta lignende veilederroler i fragment av undervisningen. I dette innlegget skal jeg se nærmere på hvilken sammenheng ledelse og læring har i friluftsliv.

Veiledning er når friluftslivet ikke lenger er spontant, men det er kurs og opplæring. Ifølge Vikene, Vereide, & Hallandvik (2016) trenger studentene mer intuitive erfaringer (mønstergjenkjenning) erfaringer fra autentiske friluftlivssituasjoner. Videre tas det utgangspunkt i COLT-modellen når det gjelder valg av ledelse og lederstil som anvendes i friluftsliv.

I friluftslivskontekst kan man møte varierende vær- og temperaturforhold. Derfor har begrepet situasjonsorientert ledelse blitt et sentralt perspektiv i opplæringen. Her kan man trekke inn COLT-modellen. Den kan deles grovt inn i en del der man har en autokratisk lederstil: tar hovedansvar i beslutningsprossesene. En annen del som er den demokratiske lederstilen: Veilederen inviterer til dialog. Og den siste som er den abdikratiske lederstilen: deltagerne får mer selvstendig ansvar i situasjonen (Vikene, Vereide, & Hallandvik, 2016).

Foto: Helge Martinsen

COLT-modellen består i tre dimensjoner; X-, Y-, og Z-aksen. X-aksen beskriver en oppgaveorientert ledelse der en har et klart og tydelig mål en har lyst å oppnå. Y-aksen beskriver en relasjonsorientert ledelse der gruppen og gruppeprosessene står sentralt. I forhold til Z-aksen er det fem forhold som trekkes frem for grunnlag av valget av ledelse.
1.       Farer i omgivelsene som innbefatter faktorer som utgjør både en objektiv og subjektiv risiko.
2.       individuelle ferdigheter som innbefatter erfaring, trygghet, ferdigheter, holdninger og kunnskap hos enkeltindivider.
3.       Gruppeferdigheter som innbefatter moral, modenhet, samarbeid, kommunikasjon, tillit, ansvar og interesse hos gruppen.
4.       Lederferdigheter som innbefatter troverdighet, vurdering, stress, tretthet og evne til å oppfatte både enkeltindividets og gruppens kapasitet
5.       Konsekvensavgjørelse som innbefatter klarering av problemer, tilstrekkelig beslutningstid, tilgjengelige ressurser, forventet konsekvens, grad av usikkerhet og utfordringer i situasjonen (Vikene, Vereide, & Hallandvik, 2016).

Conditional outdoor leadership theory (COLT) (Priest & Gass, 2005, s. 248).

At erfaring er viktig kan også trekkes til Deweys pedagogikk (learning by doing, eleven veiledes mot det konstruktive) og videre til mesterlære. Dewey var en anerkjent filosof, pedagog og psykolog fra USA (Kaare, 2009). Læring hos individet bygger på en praktisk erfaring som veiledes hos en kompetent mester. Mesterlære og senere situert læring har tradisjonelt sett stått sterkt som pedagogisk metode for læring i friluftsliv. Ifølge situert læringsteori er all læring situert. Den som lærer, må delta, og deltagelse karaktiseres ved at den lærende inngår i en målrettet aktivitet sammen med andre. I dette praksisfellesskapet er det en fordel om de lærende har en posisjon og medinnflytelse. En friluftlivsgruppe på tur kan forstås som et praksisfelleskap (Vikene, Vereide, & Hallandvik, 2016).
Det er altså mange argumenter for at vi som friluftslivsstudenter må ut og erfare i felten. Selv om det ikke helt og holdent kan argumentere for en tur hele veien til Frankrike, så er det hvertfall en tanke bak å være ute og praktisere selv.

Referanser

Kaare, S. (2009). John Dewey. Hentet fra STORE NORSKE LEKSIKON: https://snl.no/John_Dewey
Priest, S., & Gass, M. A. (2005). Effective Leadership in Adventure Programming. Human Kinetics.
Vikene, O. L., Vereide, V., & Hallandvik, L. (2016). Ledelse og læring i friluftsliv. I A. Horgen, M. L. Fasting, T. Lundhaug, L. I. Magnussen, & Ø. Ketil, Ute! (ss. 107-125). Bergen: Fagbokforlaget.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar