Padletur i Sognefjorden
Fra mandag til torsdag i uke 35 la 2. klasse i Bachelor i
Friluftsliv ved HiSF avgårde på padletur i Sognefjorden. Gruppen på rundt 30
ble delt i to der ene begynte å padle kano og andre kajakk. Min gruppe begynte
med padling i kano. I dette
blogginnlegget skal jeg ta for meg deler av padleteknikk i kano og førstehjelp
i forbindelse med redning i sjø.
Bilde: Kanopadling (Privat)
Ett av målene som var satt før turen var å lære grunnleggende
padleteknikk i kano og kajakk. Padleteknikk i kano kan kanskje virke enkelt og
kan være det dersom man liker å padle sikksakk og uøkonomisk. Å padle på en
rett linje mot et mål kan være en utfordring også med to padlere i kanoen. Da
må god teknikk og godt samarbeid ligge til grunn.
Noen nøkkelkomponenter i et fremdriftstak er å sette åren
loddrett i vannet med strake armer, bruke magemusklene og hoften aktivt for å
spare armene, mest kraft i starten av taket og mindre bak hoften og padle i
takt med makkeren. En viktig faktor for å holde kanoen på rett kurs er J-taket.
Det brukes for å kompensere for rotasjonstendensen som båten får som følge av
to ulike padleposisjoner i båten med ulik innvirkning på båten. Øverste bildet under viser rotasjonstendensen
båten får som følge av like padletak foran og bak i kanoen. Figur 2 viser
hvordan et J-tak kan motvirke rotasjonstendensen. Den kan også gi et bilde på
hvordan J-taket har fått sitt navn. Startfasen av taket begynner likt som et
vanlig fremdriftstak, men vris etter hvert utover og tegner en «j» i vannet.
Tommelen på den øverste hånden vris ut og ned (Fossheim, u.d.) .
![]() |
| Bilde: Fremdriftstak (Fossheim, u.d) |
![]() |
| Bilde: J-tak (Fossheim, u.d) |
Videre i innlegget tar jeg for meg viktigheten av trygg ferdsel
på vann/sjø og førstehjelp i tilfelle ulykken skulle være ute. Ulykker til sjøs
følger vanlige prinsipper for førstehjelp. Personer i vann er ofte nedkjølte og
må håndteres forsiktig når de blir tatt opp på land eller om bord i en båt.
Pasienten bør dekkes til med plast eller klær/regntøy for å forhindre
fordampning og varmetap. Foruten andre
fartøy som er i nærheten, bistår Redningsselskapets fartøyer og båter fra
Kystvakten ved ulykker til sjøs. Samt frivillige organisasjoner med mindre
fartøyer, spesielt innaskjærs i sommerhalvåret. Kysten har også god dekning av
legeskyssbåter og redningshelikoptre kan bistå langt til havs (Norsk
Førstehjelpsråd, 2009) . Etter gjennomføring av førstehjelpstrening
og redning i sjø under turen fikk jeg erfaringer som stemte godt overens med
litteratur og teori. Heldigvis var det ingen reelle pasienter der temperaturen
måtte ta hensyn til, men den kalde temperaturen i vannet gjorde det mer
utfordrende å utføre redning enn inne i et basseng. Også bølger, vind og strøm er viktige
faktorer som kan gjøre redningen mer krevende. På land var det også
vanskeligere å gjennomføre HLR (Hjertelungeredning) når man selv var avkjølt. Men
som Røde Kors(2012) beskriver kan kulden i vannet være livreddende i seg selv for den som trenger førstehjelp. Det er fordi generell nedkjøling kan føre til metabolismen reduseres kraftig, og hjernecellenes behov for oksygen er mindre. Det fører til at kroppen klarer seg lengre uten oksygen enn ved normal kroppstemperatur. Har man mistanke om at pasienten er nedkjølt bør man holde med hjerte-lungeredning lengre enn ved hjertestans ved normal temperatur. Pasienter har overlevd hjertestans i flere timer uten varige men.
Utfordringer knyttet til kanopadling kan være finpussing av
padleteknikk, men også potensielt farlige situasjoner. Under aktivitet på sjøen
bør noen forhåndsregler tas der tryggheten ligger til grunn. Så kan en ha gode
rammer for å øve inn god teknikk. Padleturen med klassen har gitt gode
erfaringer om selve padlingen, samt sjøens innvirkning på livredning.
Referanser
Fossheim,
K. (u.d.). Forsøk og praktisk arbeid. Hentet fra Natursekken:
http://www.natursekken.no/c1187998/forsok/vis.html?tid=1409401&within_tid=1408415
Norsk Førstehjelpsråd. (2009). Førstehjelp. Oslo: Gyldendal Undervisning.
Nybakk, T. (2012). Drukning. Hentet fra Røde Kors Førstehjelp den 11.09.15: http://www.rodekorsforstehjelp.no/default.aspx?articleid=115&pageId=59&news=1
Bildereferanser
Fossheim, K. (u.d). Fremdriftstak. Hentet 27.11.15, fra: http://www.natursekken.no/c1187998/forsok/vis.html?tid=1409401&within_tid=1408415
Fossheim, K. (u.d). J-tak. Hentet 27.11.15, fra: http://www.natursekken.no/c1187998/forsok/vis.html?tid=1409401&within_tid=1408415
Fossheim, K. (u.d). Fremdriftstak. Hentet 27.11.15, fra: http://www.natursekken.no/c1187998/forsok/vis.html?tid=1409401&within_tid=1408415
Fossheim, K. (u.d). J-tak. Hentet 27.11.15, fra: http://www.natursekken.no/c1187998/forsok/vis.html?tid=1409401&within_tid=1408415




Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar